За оценка състава на горивната смес, като правило се използва коефициента на излишък на въздуха: a=Gв/(Gтlо) , където Gв - разход на въздуха, кг/ч; Gт - разхода на гориво , което е влезнало в цилиндрите на двигателя , кг/ч; lо - разчетеното количество въздух, необходимо за изгарянето на 1кг гориво (14,5...15). Тази величина зависи от химическия състав на бензина за бензин А93 се приема обичайно 14,5
Режим
a
Подгряване 0,5...0,8
Празен ход на двигателя със заддроселно разпрашаване 0,8...0,9
Празен ход на двигателя с автономна система 0,95...1,05
Средни натоварвания до момента на отваряне на икономайзера 1,05...1,25
Пълно натоварване 0,85...0,95
Процеса на смесообразуването започва в каналите на карбуратора, където горивото се насища с балончета въздух, постъпващ през въздушните жигльори на карбуратора като се образува гориво-въздушна емулсия. При последващ режим на натоварване процеса продължава в дифузора на карбуратора, където гориво-въздушната емулсия, попаднала в потока въздух, се премества с част от въздушния заряд. Когато дроселната клапа се притвори скоростта на въздуха в дифузора спада което може да доведе до влошаване разпрашаването на горивото. При малки скорости на въздуха в дифузора започва пулсиращо подаване на капчици гориво. При което процеса на разпрашаване се пренася в двата сърповидни процепа образувани от дроселната клапа и стените на смесителната камера на карбуратора. Високата интензивност на процеса на изпаряването на горивото в показаната зона /двата сърповидни отвора/ при ниска температура на атмосферния въздух и евентуално повишената му влажност довежда до образуване на двата ръба на дроселната клапа ледена коричка която неминуемо ще наруши нормалната работа на карбуратора.
Изпарението на горивото продължава във всмукателния колектор където при болшинството от случаите се образува пулсиращ слой горивен филм който се придвижва в посоката на смукателния клапан като не е изключено да има и отделни летящи капчици. При преминаването на горивната смес с висока скорост през цепнатината образувана при отварянето на клапана при такта всмукване се получава допълнително разпрашаване на горивото. Процеса на смесообразуване завършва в цилиндъра на двигателя където сместа допълнително се подгрява чрез остатъчните газове, от свиването/сгъстяването и, за сметка на топлопредаването от стените на цилиндъра, главата на блока на цилиндрите и дъното или по точно челото на буталото. По интензивното изпарение на капчиците се подпомага от вихровото движение на заряда. Последното е функция на геометричните форми на горивната камера, клапана, вида на буталото и по точно челото му и предкамерата на клапана. Обикновенно тя не е с идеална форма а има насочващи способстващи за по голямо завихряне форми.
За усъвършенстване разпрашаването на горивото с цел по равномерно разпраделение /по състав/ за цилиндрите и подобряването на процеса изгаряне се използват голяма бройка устройства и системи. Тези устройства по начина на въздействие на потока на емулсията или сместа могат да бъдат разделени на пет основни групи за :
Подгряване въздуха постъпващ в карбуратора;
Подгряване на горивно-въздушната емулсия в карбуратора;
Механични воздействия върху горивовъздушната смес;
Обработване на сместа по механичен начин;
Подгряване на сместа във всмукателния колектор.
Подгряването на въздуха и системата на стабилизиране на температурата му при входа на въздушния филтър се осъществява обикновенно чрез поставяне на въздухозаборник с козирка над повърхноста на изпускателния колектор. Подгряването на въздуха позволява да се изключи образуване на коричка лед в зоната на въздушния филтър и в зоните на интензивно изпарение на горивото в карбуратора при експлоатация в условия на ниски температури при повешена влажност на въздуха като се подобрява процеса на смесообразуването.
Устройствата за подобряване на разпръшаването по пътя на механическо въздействие инсталирано след карбуратора се изпълняват във вид на плоска, сферична или конична мрежа. В някои случаи те предстваляват неподвижни или въртящисе перки. При което въртенето им може да се извършва както от потока на сместа така и принудително например от електродвигател. Изпитанията на различни по конструкция устройства показаха, че при нормална оптимална настройка на карбуратора понижение на разхода на гориво не се наблюдава а в следствие увеличеното съпротивление на всмукването мощностните показатели на двигателя съществено се понижават. Такива препяствия на въздушно-горивната смес се явяват несъвпаденията в отворите на главата и съответните им от всмукателния колектор, некачествена гарнитура в карбуратора или погрешно монтирана такава, неправилно събиране на трите части на карбуратора така че да се получат зъбчета на несъвпадане,поставяне на менте филтър - въздушен с повишено съпротивление на филтриращия елемент или да се кара със замърсен такъв, плочка-смесител при конвертиране на автомобила на пропан-бутан, разпробиване на карбуратора и монтиране на щуцери които по правило стърчат вътре в камерите на карбуратора и заемат ценен обем от него и пречат на въздушния поток да минава безпрепятсвено, поставяне на допълнителни елементи на пътя на въздуха пред или след въздушния филтър и така нататък.
По голямото количество от карбураторните двигатели са оборудвани със система за подгряване чрез охлаждащата течност в долната и страничната част на всмукателния тръбопровод тоест в зоните където се образува горивния филм. Преимуществото на тази система за подгряване се проявява в стабилността на температурния режим на тръбопровода топлинната инерционност на всмукателния тръбопровод. Последното е особнно ефективно при експлоатацията на автомобила с чести непродължителни спирания. Обаче в тази система интензивността на подгряване на гориво-въздушната смес не е голяма. При подгряването на двигателя карбуратора сръвнително дълго трябва да подсигурява обогатена горивна смес .В следствие високата топлинна инертност не може да се създаде система с регулируемо подгряване. Внедряването на електрониката за многофункционално управление на двигателя позволява да се обезпечи минимална инертност и точна връзка между управлението на горивоподаването при променлива интезивност на температурния режим на подгревателя. Съществуват различни системи на електроподгряване на горивовъздушната смес непосредствено в карбуратора и под него във всмукателния колектор
1 коментара:
Благодаря ви за любопитната статия, винаги е от полза да научиш нещо ново особено щом е свързано с двигатели .Вече ще съм по запозната с това, че при въртенето може да се извършва както от потока на сместа така и принудително например от електродвигател. Може би за някои това е елементарно,но все пак отбележете, че съм жена и ние гледаме предимно външният вид наколите, а по двигателната система не се задълбочаваме, твърде ни е сложно.Надявам се да ни пишете пак и ако статиите са ви придружени с малко снимки,вече можем да станем и подобри от вас мъжете .
Публикуване на коментар